8 Φεβρουαρίου 2013

Είχον άπαντα κοινά: Η Θεολογία της Απελευθέρωσης



Εδημοσιεύθη το 1985 μία διακήρυξη ομάδος θεολόγων (Ελλήνων), που προσπαθούν να θεμελιώσουν μία θεολογία πολιτικο-κοινωνική. Καθώς έχονται οι ίδιοι υπό πολιτικο-κοινωνικών θέσεων θέλουν να εισαγάγουν σε αυτές τις θέσεις τους και το Ευαγγέλιο, την θεολογία:

"Η οραματιζομένη αυτή θεολογία δεν υποκρίνεται φαρισαικά και πονηρά την α-πολιτικότητα. Είναι αλληλέγγυα προς ό,τι έχει σχέση με την αξιοπρέπεια και τον σεβασμό του ανθρώπινου προσώπου, τη δημοκρατία, τους αγώνες για αγάπη και αδελφοσύνη, για κοινωνική δικαιοσύνη και ειρήνη και για τα προοδευτικά έργα του ανθρώπου".

Στις 20 Μαρτίου 1986 δημοσιεύεται το εξής άρθρο
Συγγραφέας: πρεσβύτερος Σ. Τίτλος του άρθρου: Δικαιώνεται η θεολογία της Απελευθέρωσης (αναφέρεται στην κατάσταση της Λατινικής Αμερικής και ιδιαίτερα στην Νικαράγουα)

"και όπου επεκράτησαν (όπως στη Νικαράγουα) τοποθετούν παπάδες υπουργούς, σαν τον π. Fernando Cardenal που έγινε υπουργός Παιδείας και τους άλλους κληρικούς, Miguel d' Escotto και Ernesto Cardenal".

Τί θα μπορούσαμε να πούμε για το φαινόμενο να φτάνουν εκκλησιαστικοί παράγοντες να γίνονται πολιτικά πρόσωπα; Να μπαίνει δηλαδή η θεολογία στην υπηρεσία 'τού να φάει ο κόσμος ψωμί' και να γίνεται η θεολογία πολιτική υπόθεση; Απερίφραστα, πρόκειται για μια εκκοσμίκευση χωρίς επιφυλάξεις. Ερμηνεύουν τον χριστιανισμό με ιουδαικά μεσσιανικά κριτήρια, σαν αλλαγή των εξωτερικών δομών της ζωής που πρόκειται να επιβληθεί με την πολιτική δραστηριοποίηση. Επιθυμούν την Βασιλεία του Θεού επί της γης με κοινωνικές διεκδικήσεις, για άμεση απόλαυση υλικών αγαθών. Έτσι απορρίπτουν, αρνούνται το σταυρικό ευαγγέλιο. Όπως γράφει ο Απ. Παύλος στην προς Φιλιππησίους 3,18 για τους εχθρούς του σταυρού του Χριστού: ων το τέλος απώλεια, ων ο θεός η κοιλία..οι τα επίγεια φρονούντες.. ημών γαρ το πολίτευμα εν ουρανοίς υπάρχει... Δεν περιμένουμε σωτήρες από τον κόσμο να μας δώσουν το ένα ή το άλλο, Σωτήρα περιμένουμε από τον Ουρανό, τον Κύριο μας Ιησού Χριστό, ο οποίος θα μετασχηματίσει το σώμα της ταπεινώσεως ημών εις το γενέσθαι αυτό σύμμορφον τω σώματι της δόξης Αυτού. . Ο Χριστιανισμός είναι μία οντολογική μεταμόρφωση. Θα αναστηθώ και θα αποκτήσω νέο σώμα, κατάλληλο για την Βασιλεία του Θεού. Αυτή η θέση 'επίγεια φρονούντες, ων ο θεός η κοιλία' (επίγεια, υλιστικά φρονήματα) τι άλλο σημαίνει παρά εκείνα τα οποία επιδιώκει η λεγόμενη πολιτική θεολογία;

Ακόμα, δεν αναφέρει πουθενά ο Απόστολος Παύλος ότι η σωτηρία είναι πολιτική ή κοινωνική απελευθέρωση αλλά είναι οντολογική. Είναι η σωτηρία του ανθρώπου, για να γίνει σύμμορφος της δόξης του σώματος του Χριστού. Και όσο και αν χαρακτηρίζουν οι άνθρωποι της πολιτικής θεολογίας ότι η θεολογία όπως τη ζούμε, αυτήν την θεολογία, την αγιογραφική και πατερική ως τελματώδη και με οσμή θανάτου (ακόμα και χουντική την χαρακτηρίζουν!), είναι όμως η θεολογία που σώζει.


Ομιλούν για ειρήνη,
ομιλούν για αγάπη,
ομιλούν για δικαιοσύνη
που θα επιβληθεί όμως με πολιτικούς μετασχηματισμούς, με πολιτικές αλλαγές όχι ως καρποί του Aγίου Πνεύματος που αποκτώνται με την πνευματική και μυστηριακή ζωή μέσα στην Εκκλησία.

(Σημείωση: στην βάση εμπνέονται από το μαρξιστικό σκεπτικό της κοινωνικής μηχανικής και δεν δίνουν αξία στην ατομική ευθύνη παραβλέποντας έτσι το αυτεξούσιο, την ελευθερία του ανθρώπου που την έχει δώσει ο Θεός και θεωρώντας όλα τα προβλήματα ως κατά βάσιν κοινωνικά, συστήματος, ομάδας, πάντα 'κάποιος άλλος φταίει', υποβιβάζοντας έτσι τον άνθρωπο συνειδητά ή ασυνείδητα στο επίπεδο του ζώου, του μη αυτοσκοπού, του μη ελευθέρου όχι εικόνα του Θεού, προσβάλλοντας έτσι το κατ' εικόνα. Είναι προφανές πως μια τέτοια θεολογία σφάλλεται και δεν έχει εκκλησιαστική ορθόδοξη και αγιογραφική τεκμηρίωση αλλά είναι ευθέως αντίθετη προς ότι η Αγία Γραφή μάς διδάσκει. Θυμίζει το ο όφις μου έδωσε κλπ.. Αλλά προφανώς και σ αυτό θα έχει την εξήγηση ότι είναι προβολή των τότε ισχυουσών κοινωνικοοικονομικών και πολιτικών σχέσεων και άρα αν 'αποδομήσουμε' το κείμενο της ΑΓ θα βρούμε την 'αλήθεια', όπως κάνουν.. Ας το κάνουν είναι ελεύθεροι ,αλλά δεν είναι χριστιανική θεολογία αυτό, είναι πολιτιστικός μαρξισμός!)


Έχω μπροστά μου ένα βιβλίο μεταφρασμένο στα ελληνικά:
"Το Ευαγγέλιο της Επανάστασης των Santinistas" (εκδ. Μαλλιάρη -πρόλογος Στέλιου Παπαθεμελή)

Γραμμένο από τον Ernesto Cardenal ιερέα και υπουργό Παιδείας στην Νικαράγουα.

Ο τρόπος που είναι γραμμένο το βιβλίο είναι η παρουσίαση όσων λέγονται σε έναν Κύκλο συμμελέτης Αγίας Γραφής. Την ερμηνεύουν φυσικά υπό το πρίσμα των κοινωνικών ανακατατάξεων (και των ιδεών τους προφανώς):


Σήμερα ένα κορίτσι διάβασε τον ύμνο της Μαρίας και οι γυναίκες άρχισαν να σχολιάζουν:

"γκρέμισε τους τυράννους από τους θρόνους τους
και ύψωσε τους ταπεινούς
γέμισε αγαθά τους πεινασμένους και τους πλουσίους τους άφησε χωρίς τίποτα.."
(Παντού κοιλιά δηλαδή, ων ο Θεός η κοιλία..)

-Κάποιος λέει: ισχυροί και πλούσιοι είναι το ίδιο πράγμα, οι ισχυροί είναι πλούσιοι και οι πλούσιοι είναι ισχυροί
-Άλλος: Είναι το ίδιο πράγμα με τους υπερήφανους, γιατί οι ισχυροί και οι πλούσιοι είναι υπερήφανοι
-Τερέζα: Ύψωσε τους ταπεινούς, αυτό ακριβώς έκανε και με τη Μαρία!
-Μαρία: Το ίδιο έκανε ο Θεός και με τον Ιησού και τη Μαρία και αυτούς που ακολούθησαν τον Ιησού που ήταν όλοι φτωχοί και τους δόξασε.
-Τί θα έλεγε ο Ηρώδης αν μάθαινε ότι μια γυναίκα του λαού είχε διακηρύξει ότι ο Θεός εκθρόνιζε τους ισχυρούς, ανύψωνε τους ταπεινούς, γέμιζε με αγαθά τους πεινασμένους και άφηνε τους πλουσίους με άδεια χέρια;


Ναταλία: ότι ήταν τρελλή
Ροζίτα: ότι ήταν κομμουνίστρια (η Παναγία)
Λαουρεάνο: όχι μόνο θα έλεγε ότι η Παρθένος ήταν κομμουνίστρια αλλά γεγονός είναι ότι αυτή ήταν κομμουνίστρια πραγματικά.

Ernesto Cardenal: Τί θα έλεγαν στη Νικαράγουα αν άκουγαν αυτά που λέγαμε εδώ στο Solentiname;

Πολλοί (από τον κύκλο): Ότι είμαστε κομμουνιστές!

Κάποιος ρωτά: Τί σημαίνει ότι γέμισε με αγαθά τους φτωχούς;
Απαντά ένας νέος: Ό,τι οι πεινασμένοι θα φάνε! (Φαί, φαι, φαι!)
Ένας άλλος: Την επανάσταση!
Λαουρεάνο: Αυτό είναι η επανάσταση: Πέφτει ο πλούσιος, ανυψώνεται ο φτωχός, αυτός που ήταν στο τελευταίο σκαλοπάτι.

Όσκαρ: Μπορούμε να χρησιμοποιούμε τη βία για να στερήσουμε τους πλούσιους από τα αγαθά τους;
(Ο Χριστός φυσικά πουθενά δεν εξανάγκασε τον πλούσιο νεανίσκο).

Ernesto Cardenal: Το σκέφτηκα, στο τέλος του απάντησα διστακτικά: Θα μπορούσαμε να επιτρέψουμε την αποχώρησή τους για μιαν άλλη χώρα (Σχόλιο: και αν γίνει και η άλλη χώρα σοσιαλιστική;)

Fernando Cardenal (Ιησουίτης ιερέας, αδερφός του συγγραφέα): Σκέφτομαι πως πολύ γρήγορα θα πρέπει να της έφυγε της Μαρίας η ιδέα του ισχυρού Μεσσία, κατάλαβε ότι το παιδί που θα γεννούσε θα ήταν επαναστάτης από τη γέννησή του . Σκέφτομαι ακόμα ότι για χρόνια διαβάζαμε το Ευαγγέλιο όχι σωστά. Το ερμηνεύαμε δίνοντάς του αποκλειστικά και μόνο πνευματικό περιεχόμενο, δεν βγάζαμε λέξη για την κοινωνικο-πολιτική κατάσταση. (Καταλάβατε τί γίνεται;) Πόσες φορές διάβασα ότι ο Ιωσήφ και η παρθένος κατέφυγαν στην Αίγυπτο κλπ...


(άλλο σημείο του βιβλίου):
Ο Χριστός δεν ηκολούθησε την οικογένεια και τον Ιωσήφ---

Μανουέλ: απειθάρχησε! Τους ξέφυγε! Ο νέος οφείλει να μην υπακούει στους γονείς του όταν τον θέλουν μόνο για αυτούς, Όταν θέλουν να τον κρατούν μακρυά από τα κοινά και δεν τον αφήνουν να συμμετέχει στους αγώνες.
Λαουρεάνο: Σαν τους αντάρτες που πάνε να πολεμήσουν χωρίς την άδεια των γονιών τους.

Γεροντότερος: Είναι σωστό ένα παιδί 12 χρονών να κάνει τέτοιο πράγμα; Δεν θα έπρεπε να ζητήσει άδεια; Πρέπει να σκεφτούμε και τον πόνο που ίσως προκάλεσε στους γονείς του.

-Άλλος νέος: Ίσως να μη του το επέτρεπαν, και αναγκάστηκε να ενεργήσει έτσι.
Ο Ιησούς μάς δίνει ένα παράδειγμα ανεξαρτησίας προς την οικογένεια.

Φελίπε: Το συμπέρασμα είναι λοιπόν πεντακάθαρο: Από τα μικρά του χρόνια ο Ιησούς ήταν επαναστάτης..


Τί είναι η αμαρτία, η αγάπη

Λαουρεάνο: Με άλλα λόγια μας λέει πως δεν υπάρχει Θεός. Γι' αυτό στον νεαρό πλούσιο που τον ρωτάει τι θα κάνει για να σωθεί λέει την εντολή της αγάπης προς τον πλησίον αλλά όχι στην αγάπη του Θεού . Με άλλα λόγια μας λέει ότι δεν υπάρχει Θεός, ότι Θεός είναι ο πλησίον.
Ernesto Cardenal: Μας λέει ότι ο Θεός είναι η αγάπη.
Λαουρεάνο: Μας λέει ότι η αγάπη των άλλων, αυτό είναι ο Θεός.
Μας λέει ότι βέβαια υπάρχει Θεός, Υπάρχει βέβαια Θεός, αλλά ο Θεός είναι αυτό.

Λαουρεάνο: άρα ο Θεός είναι όλοι εμείς (πανθεισμός!)
Ernesto Cardenal: η αγάπη, όλοι, αλλά ενωμένοι. Όχι όταν είμαστε χωρισμένοι από μίσος ή την εκμετάλλευση. Αμαρτία είναι όταν υπάρχει διαχωρισμός.

Λαουρεάνο:
Ο Θεός είμαστε όλοι εμείς, όταν αγαπιόμαστε.
Ο Διάβολος είναι αυτοί που κάνουν τον λαό να υποφέρει.
(Δεν υπάρχει διάβολος, διάβολος είναι αυτοί που κάνουν τον λαό να υποφέρει
Δεν υπάρχει Θεός, Θεός είναι όλοι εμείς που αγαπιόμαστε (οι ομοιδεάτες)).

Για την Βασιλεία του Θεού:

Δεν δεχόμαστε το ασυμβίβαστο μεταξύ Μαρξισμού και Χριστιανισμού
δεν δεχόμαστε τις παρεκκλίσεις που έγιναν στο όνομα του Μαρξισμού (σταλινισμός), παρόμοια δεν δεχόμαστε ούτε τις παρεκκλίσεις της Εκκλησίας (Ιερά Εξέταση).

Και ο Ουρανός; Η Βασιλεία του Ουρανού: Είμαστε ένας πλανήτης στον Ουρανό, είμαστε κι εμείς ένας πλανήτης ανάμεσα σε χιλιάδες πλανήτες που σίγουρα κατοικούνται και ο καθένας έχει την δική του εξέλιξη. Κι εμείς ανάμεσα σε αυτούς, ουρανός για τους άλλους, μια κοινωνία αγάπης θα είναι το συμπλήρωμα της Βασιλείας των Ουρανών στη Γη. Αυτό είναι ο Ουρανός και αυτή η Βασιλεία του Θεού. Δεν υπάρχει βασιλεία του Θεού στον ουρανό.



Παρεμβάλλεται ο εξής στίχος: και μεγάλη δυνάμει απέδιδον οι απόστολοι το μαρτύριον της αναστάσεως.. Οι θεολόγοι της πολιτικής θεολογίας παραμερίζουν ότι κεντρικό θέμα είναι ο Χριστός και η Ανάστασή του. Κεντρικό θέμα ο Χριστός και η Ανάστασή του (Σχόλιο: αυτά για τους πολιτικούς θεολόγους είναι ίσως ξεπερασμένα) και προσβλέπουν στο περιθώριο του κειμένου, που είναι ότι ανάμεσα στους χριστιανούς υπήρχαν φτωχοί και τους τάιζαν. (παράβαλε χορτασμό 5000).

Προτάσσουν τα περιφερειακά στοιχεία του Ευαγγελίου, τα δε ουράνια τα βάζουν στο περιθώριο. Πρόκειται περί μιας ολότελα αιρετικής θέσεως. Είναι μία εθελοθρησκεία (Κολ 2,23), μια θρησκεία κατά την θέληση εκείνων που την χαλκεύουν (και η θρησκεία δεν σώζει!) Όπως λέγει ο Θεοδώρητος "Σχήμα ουκ αλήθειαν περίκεινται ευσεβείας". Είναι μια θεολογία που ξεκινά από την εκκοσμίκευση και τελειώνει σε εκκοσμίκευση, δηλαδή σε έναν φαύλο κύκλο που δεν ελευθερώνει τον άνθρωπο ποτέ. Είναι μια θεολογία που καταντά σε κοινωνιολογία παρά στη Βασιλεία του Θεού. γι αυτό και δεν ελευθερώνει τον άνθρωπο. Γι αυτό και τα βιβλία Θρησκευτικών του σχολείου που γράφτηκαν με αυτό το πνεύμα μάλλον κοινωνιολογία πρέπει να ονομάζονται παρά θρησκευτικά. Είναι μία θεολογία αληθινό δαιμονικό κατασκεύασμα, που παραπλανά τους πιστούς και τους γυροφέρνει πάντοτε να έχουν στραμμένο το πρόσωπό τους εδώ στη γη. Είναι το πνεύμα του ψευδοπροφήτου, που στο τέλος θα στείλει τους χριστιανούς στην αγκαλιά του αντιχρίστου (ο οποίος 'θα φέρει κοινωνική δικαιοσύνη' κλπ).

Δεν μπορεί η θεολογία να υπηρετεί κοινωνικο-οικονομικο-πολιτικούς σκοπούς και επιδιώξεις. Είναι πέρα και πάνω από όλα αυτά. Δεν μπορεί να πολιτικοποιηθεί η θεολογία. Σας ρώτησα ποτέ ποιας ιδοελογικής απόχρωσης είστε; Αν πολιτικοποιηθεί η θεολογία, θα πάρει ένα σχήμα. Και αν δεν συμφωνούν κάποιοι τί θα γίνει; Θα παύσουν να είναι χριστιανοί; Το βρίσκουμε σωστό αυτό;


Τί μένει λοιπόν; Άγρυπνη προσοχή. Κάθε παραχώρησή μας στο Ευαγγέλιο που το νοθεύει είναι και ένα βήμα μακρυά από την σωτηρία. Και Ευαγγέλιο που δεν σώζει (οντολογικά) είναι περιττό και να το ζούμε. Γιατί αυτά τα Ευαγγέλια ΔΕΝ σώζουν (με την κύρια σημασία της λέξεως). Οι καιροί είναι παραπλανητικοί, το πνεύμα του ψευδοπροφήτου πλανάται πάνω από τα κεφάλια μας και ζητεί να εξουδετερώσει κάθε αντίσταση. Μόνον όσοι έχουν ταπείνωση και άγρυπνη προσοχή αυτοί και μόνο θα σωθούν. Πρέπει να σωθούμε.



(π.Αθανασίου Μυτιληναίου, Πράξεις των Αποστόλων, 41η Ομιλία, Λάρισσα, 30/03/1986)

18 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια!! Διαφωτιστικό το κείμενο του π.Αθανασίου για την πολιτικοποίηση της θεολογίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ απόλυτα , διαφωτιστικό το κείμενο ιδωμένο απο μιά άλλη σκοπιά και άποψη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μια πολύ λυπηρή παρανάγνωση. Ειλικρινά λυπάμαι. Και πόσο ψευδώς ισχυρίζονται κάποιοι ότι δεν πολιτικολογούν, ενώ ακριβώς αυτό στηρίζει μια πολύ συγκεκριμένη και ειδεχθή πολιτική, την καθεστηκυία. Και πόσα χρόνια πίσω μας πάει θεολογικά... Κάποιοι έχουν λησμονήσει τον τρίτο πειρασμό του Χριστού, και χαίρονται να λατρεύουν το κατεστημένο... Οι προφήτες ήταν όλοι δεδιωγμένοι ένεκεν δικαιοσύνης, ενώ οι ψευδοπροφήτες αναπαύονταν ποικιλοτρόπως... Πιστεύουμε σε Χριστό εσταυρωμένο και αναστημένο και όχι στη νιρβάνα... Λυπάμαι, δεν θέλω να κρίνω προθέσεις προσώπων, αλλά συγκεκριμένες απόψεις και τα αντικειμενικά αποτελέσματα που αυτές παράγουν. Συμμερίζομαι πάντως την άποψη του π. Αθανασίου ότι η πίστη δεν είναι ιδεολογία. Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι δεν έχει πολιτική διάσταση.
    Ας διαβάσουμε λοιπόν ξανά τους Πατέρες, της Ορθόδοξης Εκκλησίας, και ας προσευχηθούμε όλοι άγρυπνοι! Η επιλεκτική ανάγνωση των Πατέρων (μόνο τους νηπτικούς, ή μόνο τους κοινωνικούς), μας βάζει σε πολύ ολισθηρά μονοπάτια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θέλετε να μας πείτε συγκεκριμένα σημεία όπου διαφωνείτε;
      Ας πούμε η ειρήνη,
      η αγάπη,
      η δικαιοσύνη
      είναι κάτι που θα πρέπει (ή μπορεί)επιβληθεί με πολιτικούς μετασχηματισμούς, με πολιτικές αλλαγές ή είναι κάτι που μπορεί να γίνει εφικτό ως καρποί του Aγίου Πνεύματος που αποκτώνται με την πνευματική και μυστηριακή ζωή μέσα στην Εκκλησία;

      Διαγραφή
    2. Πολιτική δεν είναι η κομματοκρατία ή η φαυλότητα... Είναι η τέχνη της οργάνωσης της ύπαρξής μας εν κοινωνία. Τι πιο εκκλησιαστικό από αυτό; Και πόσο αντιεκκλησιαστική είναι η ιδιωτεία... Αν αναλογισθούμε το ευαγγέλιο της Τελικής Κρίσης, νομίζω ότι τα κριτήρια της σωτηρίας τίθενται ξεκάθαρα. Και στο χριστιανικό πλαίσιο η μέλλουσα ζωή δεν αντιδιαστέλλεται από την παρούσα, αντίθετα η παρούσα φωτίζεται από την προοπτική της αναστάσεως. Αν η εμπειρία της πίστης μας δεν σφραγίζει το βίο μας αλλά και την πολιτεία μας, μήπως είμαστε χριστιανοί την Κυριακή και λατρεύουμε άλλον Θεό τις λοιπές μέρες της εβδομάδας; Δεν έχουμε αγίους ασκητές, αλλά και αγίους αυτοκράτορες; Ας μην επηρεαζόμαστε τόσο από την απαξίωση της πολιτικής στις μέρες μας, γιατί αν κάτι χρειάζεται στην πολιτική ζωή είναι όντως η πνευματική ευθύνη. Και αν κάτι χρειάζεται σε (ορισμένου είδους) χριστιανούς είναι μαζί με την κατακόρυφη διάσταση (την αγάπη προς τον Θεό) και η οριζόντια (η αγάπη προς τον αδελφό). Ελπίζω λοιπόν μερικώς η δυσκολία μας στη συνεννόηση να είναι ζήτημα ορισμών. Συνήθως όμως ως κάτι "πολιτικό" καταγγέλλεται ο αγώνας των ανθρώπων να αλλάξουν και να βελτιώσουν τη ζωή τους, ενώ παρασιωπάται ο εξίσου πολιτικός χαρακτήρας της αποδοχής του άδικου, ή μιας σιωπηρής, επίπλαστα ουδέτερης στάσης, που όμως (αν θυμηθούμε τον Πόντιο Πιλάτο) είναι αυτή που σταύρωσε τον Χριστό. Ειλικρινά σας ευχαριστώ για την ερώτησή σας και λυπάμαι αν το ύφος μου ήταν έντονο.

      Διαγραφή
    3. Ας μη κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας.. Η λεγόμενη Θεολογία της Απελευθέρωσης (οξύμωρη μου φαίνεται η ονομασία) είναι ξεκάθαρα μαρξιστική.. Αν το θέλετε, μαρξισμός με χριστιανικό επίχρισμα..Κι εμένα να με συγχωρείτε για το ύφος, η χριστιανική αγάπη εννοείται, δεν ομιλούμε επί προσωπικού εδώ άλλωστε.. Μα ακριβώς για να υπάρχει χ΄γωρος για αυτήν την οριζόντια διάσταση είναι απαραίτητη η ύπαρξη μιας ελεύθερης (πραγματικά, όχι όπως το εννοούν οι ΘτΑ) κοινωνίας, αλλιώς δεν μένει χώρος για την αγάπη, χωρίς ελευθερία δεν νοείται αγάπη..

      Διαγραφή
    4. Αν θέλουμε να είμαστε λοιπόν ειλικρινείς, και επιθυμούμε να υποστηρίξουμε μια νεοφιλελεύθερη ή καπιταλιστική άποψη για τον κόσμο, γιατί να ανακατεύουμε τη θεολογία; Αυτό είναι λιγότερο αίρεση; Να υποτάσσεται η θεολογία σε κοινωνικο-οικονομικά συστήματα και μάλιστα άκρως εκμεταλλευτικά; Αλλά εγώ εδώ θα σταματήσω, νομίζω έχω εκφραστεί με πληρότητα ως προς το ότι η μη πολιτική στάση είναι ψευδεπίγραφη και είναι βαθύτατα πολιτική. Ο αντικομουνισμός είναι παλιά αμαρτία, γι' αυτό λέω ότι πάμε θεολογικά πολλά χρόνια πίσω... Η ταύτιση της εκκλησίας με τη δεξιά είναι μια τραγωδία που καταπατά την καθολικότητα της πίστης και δικαιώνει την πολεμική κατά της εκκλησίας από μέρους κάποιων πολιτών. Νομίζω συνιστά κακή υπηρεσία. Συντείνει και σε αναπαραγωγή εθνικού διχασμού και καταστάσεων που καλό θα ήταν να μην ξανάρθουν ποτέ στη χώρα. Και πάλι σας ευχαριστώ για τη συζήτηση.

      Διαγραφή
    5. Δηλαδή η λύση είναι αυτό που επεκράτησε από την Μεταπολίτευση και μετά; Να προσπαθούμε να συμπλέξουμε (ή και να ταυτίσουμε) την Εκκλησία με αριστερά ιδεολογήματα;Πού μας οδήγησε αυτό;Ακόμα και ο Πειραιώς που θεωρείται έως και ακροδεξιός είχε αναφέρει ότι ο Χριστός ήταν "κομμουνιστής" (!)

      Διαγραφή
    6. Ας δούμε ξακάθαρα την Αγία Γραφή. Ο χριστιανός δεν θέλει να δικαιολογήσει τίποτα, αγωνίζεται για την ελευθερία το δίκαιο και το καλό του ανθρώπου..Πώς αυτά μπορούν να εξυπηρετηθούν από ολοκληρωτικές και μη αποτελεσματικές ιδεολογίες που διαιωνίζουν την φτώχεια και την ανελευθερία σκεπάζοντάς τα μάλιστα με ωραία λόγια και διαστρέβλωση αξιών είναι απορίας άξιον..

      Διαγραφή
  4. Εαν είχει ορθοοδξη βαση η κριτική θα ειχε θετική διέξοδο: Πως οι ορθόδοξοι σημερα θα εβγαιναν να συνατησουν τους καταπιεσμενους χωρις να χανουν το οποιο ιχνος Χαριτος έχουν απο το Μυστηριο της Εκκλησιας. Και αυτο απουσιαζει, όπως του μεγαλυτερου Υιου.

    Ομως το ζητημα ειναι ιλιγγιωδες, γιατι σημερα δεν ειμαστε στο 1985 αλλα στην αρχη μιας σχεδιασμενης και μη κρισης που παει πολυ μακρυα. Ισως επανλεθω στο δικο μου ιστολόγιο, Θεού θελοντος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εκτός από τις συνωμοσιολογίες θέλετε να μιλήσουμε πολιτικά ή θεολογικά; Δεν λέει πουθενά "να μη βγούμε να συναντήσουμε τους καταπιεσμένους", αλλά
      1. πρέπει να ορίσουμε τους καταπιεσμένους. Καταπιεσμένοι στην Ελλάδα του 2013 είναι οι νέοι της που αναγκάζονται να ξενιτευτούν για να ζει το τεράστιο Δημόσιο που κάποιοι "λαικοί αγωνιστές" από άγνοια ή όχι υπερασπίζονται.
      2. Θα ρίξουμε το βάρος στην προσωπική ευθύνη, την ελευθερία και την ανάγκη για σύνδεση με τον Χριστό και μιαν οντολογική μεταμόρφωση του καθενός μας ξεχωριστά ή θα φταίμε πάντα κάποιο σύστημα, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για ολοκληρωτικές ιδεολογίες και κοινωνίες;
      3. Και εν τέλει ας σταματήσουμε να θεωρούμε φιλάνθρωπα μόνο τα ωραία λόγια.. Ο κομμουνισμός δεν είναι φιλάνθρωπος, παρά τις όποιες (αν και όταν) καλές προθέσεις από κάποιους να υπάρχουν.
      α.δεν είναι αποτελεσματικός και β. απαιτεί εξαναγκασμό, αφέντες και δούλους (όχι ελεύθερη εθελοντική, ισότιμη συνεργασία με αλληλοσεβασμό και αγάπη)
      Τώρα όσο για το 1985 αγαπητέ (ή αγαπητή) ήταν η εποχή που αλώνιζαν αυτές οι ιδέες εντός και εκτός εκκλησίας και είδαμε πού μας οδήγησαν...ή δεν είδαμε;;

      Διαγραφή
  5. ... Και εννοώ βεβαίως της αυριανής παραβολής. Ο άσωτος μέσω του Πατερα προσπαθει να συνατησει το μεγαλο γυιο, ο μεγαλος αρνείται. Θα αρνηθούμε οι ορθόδοξοι; Και για να δικαιολογήσουμε την άρνησή μας θα επικαλεστούμε τους "βαρβαρους" ρωμαιοκαθολικους της λατ. Αμερικής, ενώ θα προωθούμε την προτεσταντικού τύπου (ατομικη σωτηρία) ιδεολογια του συγχρονου νεοφιλελευθερισμου της ατομοκρατίας; Κατ ουδεμα τρόπο βεβαιως. Γι αυτο το κείμενο δεν είναι απλά άστοχο, αλλά και επικίνδυνο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ως προς το δεύτερο σχόλιό σας με συγχωρείτε πολύ αλλά με απογοητεύετε..Το πρόβλημα με την ΘτΑ δεν είναι ότι είναι ρωμαιοκαθολική, αλλά ότι είναι πέρα για πέρα εκκοσμικευμένη και αιρετική.. Μη μπλέκουμε άσχετα πράγματα..

    Θέλετε να διευκρινίσετε τί εννοείτε 'επικίνδυνο';Είναι επικίνδυνη η ελεύθερη διακίνηση ιδεών;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εκτενής ανάλυση αντί συνοπτικής απάντηση - φιλικά:
    Η «ατομική» σωτηρία απέναντι στη συνάντηση του ασώτου
    Posted on Μαρτίου 3, 2013 by manitaritoubounou |
    Η κρυμμένη στον αντικομουνισμό, καλβινικού τύπου, «αίρεση» της «ατομικής» σωτηρίας πάλι στην επιφάνεια…
    Είναι γνωστό ότι από τη δεκαετία του 1970 το παλιό «χριστιανοδεξιό» ρεύμα που κυριάρχησε στον τόπο μας για μια σειρά από ιστορικούς και θεολογικούς λόγους, αυτό που εμφυλοχώρησε και στήριζε φανερά και τη χούντα της επταετίας, άρχισε να σκάει και θεολογικά μύτη με αφορμή δυο γεγονότα:
    http://manitaritoubounou.wordpress.com/2013/03/03/atom-swthria-antikmm-synant-aswtou/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλησπέρα σας. Σχολιάζω αρκετά καθυστερημένα, καθώς μόλις πρόσφατα γνώρισα το μπλογκ και διάβασα το κείμενο. Λοιπόν. Ειλικρινά ποτέ μου δεν μπόρεσα να καταλάβω πώς συνδυάζουν αρκετοί χριστιανοί την πίστη τους με την αριστερή ιδεολογία. Όχι μόνο το πώς, αλλά βλέπω ότι έχουν μια τάση να θέλουν "σώνει και καλά" να τα συνδυάσουν αυτά τα δυο; Γιατί; Ποιος ο λόγος και ποια η αδήριτη ανάγκη; Όταν είναι σαφές, ότι από τη μια ο μαρξισμός είναι μια βαθύτατα υλιστική ιδεολογία (όχι οντολογία, δηλαδή αλήθεια, αλλά η "ιδέα", η "άποψη", η "κοσμοθεωρία" κάποιου, ανάμεσα στις άπειρες άλλες απόψεις και κοσμοθεωρίες. Και όπως έχει πει (αν δεν κάνω λάθος) ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος: "η αλήθεια είναι μια, το δε ψεύδος πολυσχιδές"...) χωρίς καμία πνευματική ή μεταφυσική έστω παράμετρο. Ενώ από την άλλη ο Χριστός ευαγγελίστηκε άυλα, πνευματικά αγαθά, για χαρίσματα και πλούτη ψυχικά, υποσχέθηκε, δε, Βασιλεία "ουκ εκ του κόσμου τούτου" και ο ίδιος "ουκ είχε πού την κεφαλή κλίναι".

    Πώς μπορεί ένας χριστιανός να συγχέει αυτά τα πράγματα όταν είναι γνωστό ότι στο μαρξισμό θεός είναι η ύλη και ο πλούτος, ενώ θεολογία είναι ο τρόπος απόκτησής της και ο "σωστός" τρόπος κατανομής της που "ευαγγελίζονται" οι θεοκράτες (όπου θεός η ύλη) κομμουνιστές πολιτικοί (οι οποίοι είναι Ιεράρχες του Υλισμού, θα μου πείτε και οι καπιταλιστές είναι Ιεράρχες του Υλισμού, και σας απαντώ: ναι! το ένα δεν αναιρεί το άλλο!). Όταν επιπλέον βλέπουμε ότι ο Χριστός υποτάχθηκε χωρίς καν δεύτερη κουβέντα στην κοσμική εξουσία της εποχής του: "απόδοτε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι", είπε αναφορικά με την βαρύτατη ρωμαϊκή φορολογία, φρικτά βαρύτερη από αυτά για τα οποία "στενάζουμε" εμείς σήμερα λόγω "τρόικας" (παρεπιμπτώντως: "τρόικα", κομμουνιστικός όρος, τυχαίο... δε νομίζω). Που είπε στον Πιλάτο "εἰ ἐκ τοῦ κόσμου τούτου ἦν ἡ βασιλεία ἡ ἐμή, οἱ ὑπηρέται ἂν οἱ ἐμοὶ ἠγωνίζοντο, ἵνα μὴ παραδοθῶ τοῖς ᾿Ιουδαίοις"! Και όταν του λέει ο Πιλάτος "οὐκ οἶδας ὅτι ἐξουσίαν ἔχω σταυρῶσαί σε καὶ ἐξουσίαν ἔχω ἀπολῦσαί σε;" (τον βάζει δηλαδή να τοποθετηθεί επακριβώς στο ζήτημα της πολιτικής εξουσίας και ο Χριστός, που σε τόσα άλλα που τού λεγε τόση ώρα δεν απαντούσε, εδώ απαντά! και τοποθετείται ξεκάθαρα!) ο Χριστός απαντά: "οὐκ εἶχες ἐξουσίαν οὐδεμίαν κατ' ἐμοῦ, εἰ μὴ ἦν σοι δεδομένον ἄνωθεν• διὰ τοῦτο ὁ παραδιδούς μέ σοι μείζονα ἁμαρτίαν ἔχει".

    Δηλαδή εδώ ο Χριστός α) μας λέει ότι η βασιλεία του δεν είναι αυτού του κόσμου και δεν τον ενδιαφέρει η απόκτηση εγκόσμιας εξουσίας, β) αναγνωρίζει την εξουσία του Πιλάτου και υποτάσσεται σε αυτήν ως κοινός θνητός πολίτης, απ' την στιγμή που δεν καλεί τις στρατιές των αγγέλων του να τον ελευθερώσουν, κάτι που είναι σε πλήρη σύμπνοια και με όλο το υπόλοιπο έργο και το κήρυγμα καθόλη τη ζωή του, αφού ποτέ δεν έκανε πολιτικό λόγο εναντίον των Ρωμαίων και απέρριψε εξαρχής την ιδέα της "επανάστασης" εναντίον των Ρωμαίων, που ονειρεύονταν αρκετοί Ιουδαίοι της εποχής του. Και γ) αναγνωρίζει ρητά στον Πόντιο Πιλάτο τόσο την κοσμική εξουσία του (δεν του λέει π.χ. "δεν έχεις καμία εξουσία, είσαι ένα τίποτα μπροστά σε μένα που είμαι Θεός του Σύμπαντος") αλλά κυρίως και την θεϊκή παραχώρηση αυτής ("ἦν σοι δεδομένον ἄνωθεν")! Και αυτή υπήρξε και η βασική αντίληψη της ορθόδοξης πατερικής θεολογίας για την πολιτική εξουσία τόσο του ειδωλολάτρη, όσο και του χριστιανού Ρωμαίου ("βυζαντινού" μετέπειτα) αυτοκράτορα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ μου ευχαριστούμε για την απόκριση. Πραγματικά πολύ ενδιαφέροντα και εύστοχα τα σχόλιά σου! Στα περισσότερα συμφωνούμε!

      Διαγραφή
  9. Δηλαδή ο Θεός παραχωρεί την εξουσία στους ανθρώπους (όπως έκανε δηλαδή στον Μωυσή, που ηγήθηκε το λαό του κατ' εντολή του Θεού, αλλά και στον βασιλέα Δαυίδ) αλλά οι άνθρωποι μετά είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις τους ως άρχοντες του λαού τους, όχι ο Θεός. Και αν κάποιοι θεωρούν την πατερική θεολογία "παρωχημένη", τι έχουν να πουν για την στάση και τα λόγια του Χριστού στον Πόντιο Πιλάτο; Γιατί εκεί, στο Ευαγγέλιο, πατά η πατερική θεολογία. Η "εκσυγχρονισμένη" δηλαδή, "νεοορθόδοξη" θεολογία που πατά; Ή που θέλει να πατήσει; Όταν ο ίδιος ο Χριστός λέει ότι η πολιτική εξουσία είναι θεοδώρητη (ναι το κατεστημένο, αυτό που καταπιέζει, ο Θεός του το επιτρέπει) και μας διδάσκει με το παράδειγμά του, ότι πρέπει να την σεβόμαστε και να υποτασσόμαστε σε αυτήν, ακόμα και όταν κάνει λάθη! Ακόμα και όταν μας στέλνει στον Σταυρό! Νομίζω ότι πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε όλοι εμείς οι σύγχρονοι χριστιανοί, ότι ο Χριστός δεν μας χάρισε τη ζωή για να καλοπεράσουμε. Δεν μας έστειλε στη γη για να αγωνιστούμε να αποκτήσουμε μια άνετη ζωή. Ο Χριστός δεν θέλει να έχουμε ίση πρόσβαση στον υλικό πλούτο και τα υλικά αγαθά! Ίσως γιατί στην δυσκολία, στην φτώχεια και στην αβεβαιότητα δοκιμαζόμαστε ώστε να πιστέψουμε περισσότερο σε κείνον, ίσως γιατί έτσι ταπεινωνόμαστε και σηκώνουμε κάποιο είδος σταυρού, άρα και έχουμε περισσότερες ελπίδες σωτηρίας. Εξάλλου οι πλούσιοι δύσκολα μπαίνουν στη βασιλεία των Ουρανών.

    Όμως, το μόνο που είπε στον Αδάμ όταν έφευγε από τον Παράδεισο ήταν "τώρα θα βγάζεις το ψωμί σου με τον ιδρώτα του προσώπου σου". Από κει και πέρα καμία άλλη υπόσχεση, ούτε δέσμευση εκ μέρους του Θεού! Και αυτό γιατί το Θεό τον ενδιαφέρει η σωτηρία της ψυχής μας, τον ενδιαφέρει η είσοδός μας στην "άλλη" ζωή, όχι σ' αυτήν εδώ. Στο κάτω-κάτω, με φτώχεια ή πλούτο, με "δυσκολία" ή "καλοπέραση", την εδώ ζωή την έχουμε δεδομένη απ΄ την στιγμή που γεννηθήκαμε - και κάποτε σίγουρα θα τελειώσει. Αυτό που δεν έχουμε δεδομένο είναι η ζωή κοντά στο Θεό μετά το θάνατο. Αλλά για αυτό ακριβώς έγινε άνθρωπος ο Θεός. Για να μας εξασφαλίσει ακριβώς τη δυνατότητα της Ανάστασης και της αιώνιας ζωής μαζί του. Αυτό πρέπει να ονειρεύεται ο κάθε χριστιανός. Όχι "ισότητα, δικαιοσύνη και αδερφοσύνη", στο εδώ, με υλικούς όρους, αλλά στο "εκεί" με θεϊκούς όρους! Και κάτι τελευταίο... Ως Εκκλησία, ως σώμα πιστών, δεν ορίζεται απλά η ύπαρξη μας εν κοινωνία. Αυτό, και πάλι το έχουμε δεδομένο έτσι κι αλλιώς, απ' την στιγμή που γεννιόμαστε! Εκτός που "εν κοινωνία" υπήρχαν ούτως ή άλλως οι άνθρωποι και πριν τον Χριστό, αφού ζούσαν σε κοινωνίες, μικρότερες ή μεγαλύτερες, απανταχού της γης, ο Χριστός δεν ήρθε εδώ απλά για να μας μάθει να είμαστε αγαπημένοι μεταξύ μας και να "στηρίζουμε ο ένας τον άλλο". Μάλιστα "εν κοινωνία" "κατά το αριστοτελικό" (όπως λένε σήμερα κάποιοι "θεολόγοι") ήταν και η Εκκλησία του Δήμου, ήταν και η αρχαία Αθήνα! Χαίρω πολύ! Δεν ήταν όμως Εκκλησία του Χριστού και δεν έσωζε! Επίσης "κοινοκτημοσύνη" είχε και το "κοινόβιο" του μαθηματικο-φιλόσοφου Πυθαγόρα. Δεν είχε όμως καμία σχέση με τον αληθινό Θεό που σώζει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ο Χριστός λοιπόν ήρθε να δώσει στην ανθρωπότητα αυτό που δεν είχε. Δηλαδή την κοινωνία ανθρώπων και Θεού. Αυτό είναι το ζήτημα φίλοι μου. Τι να τον κάνω εγώ τον Μαρξ και όλους τους κομμουνιστές και σοσιαλιστές αν είναι πράγματι τέλειοι, δίκαιοι, αλτρουιστές, με αυταπάρνηση, δείχνουν συμπόνια στον διπλανό, έχουν αλληλεγγύη, είναι "δοσμένοι στον αγώνα" κλπ. Δεν έχουν όμως ΚΑΜΜΙΑ σχέση με τον Θεό. Εκεί τελειώνουν όλα. Αν δεν έχω σχέση με τον Θεό (αληθινή όμως σχέση) ότι και να κάνω μένει εδώ. Στην φθαρτή και θνήσκουσα γη. Δεν θα πάρω μαζί μου τίποτα απ' αυτά στον άλλο κόσμο... Έτσι λέει ο Χριστός, έτσι λέει ο Απ. Παύλος, έτσι λέει το ευαγγέλιο.

    Αφού όμως μπορώ να τα κάνω όλα τα παραπάνω που θεωρητικά κάνει ένας κομμουνιστής, χωρίς να είμαι κομμουνιστής, όντας απλά ένας χριστιανός και παράλληλα να έχω σχέση και με το Θεό, τότε τι τον θέλω τον κομμουνισμό τελικά; Τι ανάγκη έχει ένας χριστιανός να είναι αριστερός; Τι κενό θα του αναπληρώσει αυτό; Δεν θάπρεπε να έχει τέτοιο κενό ο χριστιανός που να ψάχνει να το αναπληρώσει στο ευαγγέλιο του Μαρξ. Γιατί αν θέλει κάποιος να ισχυριστεί ότι "ο Χριστός ήταν κομμουνιστής" (όπως αρκετοί αρέσκονται να λένε στις μέρες μας), μπορούμε σύμφωνα με την στάση του Χριστού απέναντι στον Πιλάτο να ισχυριστούμε ότι ήταν "συντηρητικός", "δεξιός". Αλλά ας μην μπούμε καλύτερα σ' αυτό το τρυπάκι, γιατί το θεωρώ ασέβεια, δεν είναι καθόλου θεολογικό και δεν μας βοηθά σε τίποτα απολύτως, στο να φτιάξουμε καλύτερα την σχέση μας με τον Θεό τον ίδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή